3 Nisan 2012 Salı

Bugün Münih Gasteig Merkez Kütüphanesi'ni geziyoruz

Herkese merhaba... Herkese merhaba... Herkese merhaba...
"Hayalimdeki Kütüphane" gezisine devam ediyoruz sevgili okur. Münih sokaklarındayız.
7 gün 24 saat açık bir kütüphane düşünün. İşte o merkez kütüphanesi. Münih Gasteig Merkez Kütüphanesi'ni görünce adeta dilim tutuldu. Kütüphane değil de sanki 7 yıldızlı otel.
Meğer "Hayalimdeki Kütüphane" Giesing'de değilmiş, bunu Gasteig Merkez Kütüphanesi'ni gezince anladım.
Gezimizin ikinci gününde rehberimiz Kütüphaneci Margareta Lindner Türkoloji eğitimi almış ve oldukça iyi Türkçe konuşuyordu.
Bakın Kütüphaneci Margareta Lindner bize neler anlattı:
"Bütün kütüphane sisteminin bağlı olduğu merkez kütüphanesindesiniz.
22 semt kütüphanesi, 5 gezici kütüphane, 5 hastane kütüphanesi merkeze bağlı.
Ayrıca engelliler, hasta olup evden çıkamayanlar ve yaşlılar için evlerine istedikleri kitabı ulaştırdığımız bir sistemimiz var.
Bütün kütüphanelerimizde otomat sistemi var. Bu otomatlar 2006 yılında sistemimize girdi. İlk biz uyguladık. Otomatik sistemle kitap ödünç alıp, geri iade edebiliyorsunuz.
Kütüphanemiz, yetişkinlere eğitim veren halk yüksek okulu ve Münih Belediyesi ile koordineli çalışır.
Kitaplar ve kütüphaneler belediyeye ait. Bütün masraflarımızı belediye karşılıyor.
Toplam 1.5 milyon yayına sahip kütüphanemizin, arşivinde 3 milyon kitabı daha var. 350 bin diaya sahibiz.
Sadece burada 116 kişi, 45 uzman kütüphaneci, laborant, geri kalanı ise kitapları raflara diziyor. Bütün kütüphanelerimizde toplam 500 kişi çalışıyor.
Bu bina 25 yıl önce kuruldu. 5 katlı bu binada, konser salonu ve müzik okulu ile orkestrası bile var.
Müzik katında müzik ve film arşivi görürsünüz. Kabinlerde film izleyip, müzik dinleyebilirsiniz. Bunun yanı sıra 50 kişilik bir sinema salonumuz var. DVD filmleri izleyebilirsiniz. Doğum günü partisi verebilirsiniz.

2010 yılı Gastek Merkez Kütüphanemizde,
1.552.000 kütüphanede bulunan yayınlar
176.500 yetişkinler için açık kütüphane, ansiklopediler
22.300 sözlük, kılavuz, referans kitaplar (Bunlar ödünç verilmiyor.)
44.700 müzik Cd'si
570 çalışma masası
856.500 ziyaretçi
1.723.400 ödünç alınan yayınlar
286 etkinlik (Bunun 61’i çocuklar için. Yazarlar gelip atölye çalışması yapabiliyor.)
17633 etkinliklere katılım
9 sergi
329 kütüphane gezisi
5.867 geziye katılanların sayısı

Kütüphanenin kullanımı hakkında bilgilendirme toplantıları yapıyoruz. Birinci sınıftan itibaren öğrencilerimiz için kütüphane tanıtım günleri düzenliyoruz. Bunu her sınıfa göre farklı bir konsept uygulayarak yapıyoruz.
Görme engelliler için bilgisayarda farklı bir eğitimiz var. Kullandığımız bu programı öğretmek için gönüllü arkadaşlarımız var.
Merdivenlerde asılı olarak etkinlik duyularımızı görebiliyorsunuz.
Pul koleksiyoncuları için özel kataloglarımız var.

Bünyemizdeki dergilerin en son sayılarının dışında, bütün sayılarını burada bulabilirsiniz. Ödünç alabilirsiniz.
Bilimsel kitapları ödünç vermiyoruz.
Gelecekte dünyada olan bütün gazeteleri internette yayınlayacağız. Ücretini ödeyerek okuyabileceksiniz.
Gençlik kütüphanesi bölümü 12-25 yaş grubuna hitap ediyor.
Okul öncesi çocuklarımıza özel kütüphane tanıtım günleri yapıyoruz. Masal saatleri düzenliyoruz. İstiyoruz ki her sınıftan, her yaştan çocuk tanıtım günlerinde kütüphaneye gelsin.
Bu yıl kütüphaneye sadece okullardan 90 kez gezi düzenlendik.
İnternetin doğru kullanımı için facebook dersleri veriyoruz.
Kütüphanemizde günde 1200 ürün ödünç veriliyor.

Bir bölüm düşünün ki, 10 yayın evinin kitabı bir sergide duruyor. Burada kitap satışı yok, sadece gösterimi var. Yayınevleriyle böyle ortak çalışmalar yapıyoruz. Kitaplarını getirip burada tanıtabiliyorlar.
Ortaçağdan kalma kitaplar görebilirsiniz.
Sanat ve kültür kitapları yayınevlerine göre tasnif edilmiş.
Çocuklara ait kitaplar bir başka bölümde yer alıyor. Mesela yayınevleri çocuklar için en iyi 100 eseri belirliyor, sunuyorlar.
Yayınevleri stand kiralıyor. Kitaplarını sergiliyorlar, tanıtıyorlar.
Çocuklar için gezici kütüphanelerimiz var. Okulların bahçesine gidip çocukları kitapla tanıştırıyoruz. Kitapla tanışan çocuklarda, ailelerini kütüphaneye getiriyorlar.
Masalarda kalemler var. Telle masaya monte edilmiş kalemler…

Münih Gasteig Merkez Kütüphanesi tek kelimeyle harika...
Darısı benim ülkemin başına, dilerim Kocaeli Büyükşehir Belediyemiz bu kütüphanelerin daha güzelini Kocaeli'ye yapar. Ve bir gün ben size buradan kendi kütüphanemizi anlatırım.
Kocaman alan gez gez bitmiyor
Günlerce burada aç susuz kalabilirim J
Neyse sevgili okur, son bir şey daha anlatayım da bugünkü gezimizi sona erdireyim.
Almanya’da yaşayan Türkler ve Almanlar ortak, Türk Edebiyatı hakkında bilgi veren, araştırmalar yapan bir dernek kurmuşlar, 1970-1980 yılları arasında dernek faaliyet göstermiş, o dönemde derneğin elinde bulunan ürünler kütüphane içinde bir teşhirde sergileniyor. İçlerinde Yaşar Kemal, Fakir Baykurt, Yüksel Pazarkaya gibi isimler var.
Yaban ellerde bir çok kitabın arasında bize ait teşhiri görmek çok güzel, bir başkadır benim memleketim diyorum ve bugünlük de müsaadenizi istiyorum.
Yeniden görüşünceye kadar en çok beni özleyin. En çok beni özleyin. En çok beni özleyin. Hatta bir tek beni özleyin. Özleyin.